Decydujące reguły zdrowego odchudzania – punkt 8 zdumiewa!

Zanim rozpoczniemy proces odchudzania, powinniśmy zapoznać się z najważniejszymi zasadami, tak aby zdrowo i trwale utracić zbędne kilogramy bez efektu jo-jo (inaczej, szybki powód do starej wagi – a tego chcemy uniknąć).

Niejednokrotnie może nam się wydawać, że umiejętnie wiemy jak tracić na wadze – szczególnie kobiety tak sądzą. Nic bardziej mylnego. Dużo osób już na samym początku kuracji odchudzającej popełnia priorytetowe błędy. Efektywne odchudzanie jest realne, jeśli tylko będziemy sie trzymać kluczowych zasad.

Daj sobie spokój z dietami cud, nie są  zdrowe i wydajne. Niestety, ale wiele osób chce pójść na łatwizę i zamiast ciężkiej pracy, wybiera tego typu rozwiązanie. Takie diety przynoszą znikome rezultaty, zwykle są one krótkotrwałe, a po zakończeniu diety i tak powstaje efekt jojo.

W takim razie najlepsza metoda na odchudzanie to?

Stanowczo rozsądna dieta! Mądre i sprawne odchudzanie nie jest arcytrudne, aczkolwiek wymaga od nas odrobinę czasu i wyrzeczeń. Nawet dzisiaj, możesz uwolnić się od niekorzystnych przyzwyczajeń i zamienić je na inne – wartościowsze.

“Jeśli odchudzanie byłoby bezproblemowe, to każdy byłby szczupły”

W celu pozbycia się 1 kg masy ciała w czasie jednego miesiąca, trzeba zredukować ilość energii o około 300 kcal dziennie. To raczej mało, słusznie? Jeśli dodamy do tego rutynowy trening, w którym pozbędziemy się następnych 300 kcal, to w okresie półrocznym możemy schudnąć nawet do 10 kilogramów.

Jeśli to takie łatwe, to czemu tysiące podejść dotyczących odchudzania kończy się porażką? Przede wszystkim poprzez mimowolne pomijanie kluczowych zasad oraz niewystraczająca wiedza z zakresu odpowiedniego żywienia.

Spis treści:

  1. Zdrowa dieta to podstawa
  2. Jedz śniadania
  3. Zjadaj mniejsze porcje posiłków o stałych porach
  4. Nie zapominaj o regularnym wysiłku fizycznym
  5. Nawadniaj się!
  6. Unikaj podjadania
  7. Nie poddawaj się
  8. Głodówka to trasa donikąd

1. Zdrowa dieta to podstawa

dieta


Zdrowa dieta musi być różnorodna i należycie zbilansowana. Niestety, ale nie istnieje jedna wspaniała dieta, gdyż różnimy się od siebie oraz każdy z nas ma odmienne zapotrzebowanie organizmu. Mimo wszystko ważne jest wykluczenie złych przyzwyczajeń żywieniowych.


W zdrowej diecie nie ma miejsca na głód. To 5 lekkostrawnych i  bogatych pod względem wartości odżywczej posiłków, przy czym dania te nie prowadzą do powstawania tkanki tłuszczowej. Będąc w sklepie na zakupach, poświęć trochę czasu na czytanie etykiet produktów spożywczych. Z tego względu możesz z pełną świadomością kupować żywność teoretycznie najmniej kaloryczną.


Okres utraty masy ciała to także wiele wyrzeczeń: fast foody, smaczne przekąski, napoje, słodycze… z pewnością wiesz, co oprócz tego można jeszcze uwzględnić. Produkty te trzeba wykluczyć z jadłospisu, a ich miejsce uzupełnić potrawami pełnowartościowymi.

2. Jedź śniadania

śniadanie

Śniadanie trzeba jeść, dlatego że daje nam energię na cały dzień i jest jednym z najważniejszych posiłków, które spożywamy podczas dnia. Warto zjeść je najdalej do godziny od momentu przebudzenia. Umożliwia to powstrzymanie chwiejności stężenia insuliny oraz glukagonu. Oprócz tego pierwszy posiłek ożywia metabolizm i zapewnia potrzebną energię na cały dzień. Gdy będziesz jeść śniadania, Twoje odczuwanie głodu się obniży, a to sprawi, że do dalszych posiłków podejdziesz bardziej rozsądnie i nie będziesz sie przejadać (tego należy unikać!).

3. Zjadaj mniejsze porcje posiłków o stałych porach

śniadanie

Spożywaj pięć posiłków w ciągu dnia, przy czym każdy powinien być jedzony co około 3-4 godziny. Owszem już 4 posiłki umożliwiają na lepszy tryb życia, aczkolwiek twierdzi się, że schemat „śniadanie, II śniadanie, następnie obiad, podwieczorek, i kolacja” jest najkorzystniejszy.

Każde danie powinno być bogate w węglowodany złożone, białko oraz warzywa, a poszczególne składniki powinny być 1/3 ogółu. Optymalnie jest jadać mniejsze porcje, lecz częściej. Dlatego, że w takim podejściu nie gromadzimy tłuszczu, ale też nie odczuwamy głodu. Brzmi to bardzo dziwnie, jednak częste jedzenie pomaga w odchudzaniu.

Przydatna wskazówka: do posiłków używaj niedużych talerzy. To sprawi, że nie zauważysz swoich mniejszych porcji. Tym sposobem oszukasz mózg, który został przyzwyczajony do większych posiłków.

4. Nie zapominaj o regularnym wysiłku fizycznym

trening

Sport pozwala spalić kalorie, poza tym właściwie dba o naszą kondycję zdrowotną. Dzięki włączeniu codziennej aktywności ruchowej dużo szybciej schudniesz i polepszysz swój nastrój, a Twoja asertywność wzrośnie. Liczy się systematyczność.

Ćwicz każdego dnia, tyle ile możesz – 30, 45, 60 minut… Jeśli już zaliczysz bardzo staranną gimnastykę, to kolejnego dnia odetchnij i pozwól mięśniom na regenerację. Jeżeli treningi nie są długotrwałe, możesz wykonywać je niemal codziennie.

Wysiłek fizyczny to nie jedynie ćwiczenia na odchudzanie. To również jazda na rowerze, pływanie, aerobic, krótki spacer oraz albo kursy fitness. Najistotniejsze jest aby w czasie odchudzania nie siedzieć bezczynnie, tylko się ruszać, a wtedy o wiele sprawniej przebiegnie proces utraty tkanki tłuszczowej.

Zamiast codziennej jazdy windą – próbuj wchodzić lub schodzić schodami, a jeśli korzystasz z komunikacji miejskiej, możesz wychodzić przystanek wcześniej… Są to drobne czynności, jednak bardzo pożyteczne.

5. Nawadniaj się!

nawadnianie organizmu

Wypijaj każdego dnia nie mniej niż 1,5 l wody. Bez niej nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, a więc wodę trzeba wciąż uzupełniać. Już samo jej wypijanie usprawnia procesy metaboliczne o blisko 2%! Gdy waga subtelnie wzrośnie po włączeniu harmonijnego nawadniania, nie martw się – to zupełnie naturalna reakcja dzięki poprawnemu nawodnieniu organizmu.

6. Unikaj podjadania

podjadanie

Choćby najlepsza dieta oraz strategia treningowa zaprojektowana przez eksperta, nie pozwoli Ci skutecznie schudnąć, jeżeli często podjadasz.

Niejednokrotnie mówi się:

„To jedynie niewielki kawałek czekolady, przecież nic mi nie będzie”.


Takie stwierdzenie to duży błąd. Gdy codziennie będziesz posiłkować się drobnymi przekąskami, zastanów się ile to pustych, niepotrzebnych kalorii w ciągu jednego miesiąca. Jeżeli podjadasz, to prędko nie schudniesz.


Gdy często odczuwasz głód, pomyśl nad żywnością obfitującą w błonnik, który daje uczucie sytości na długi czas, poza tym przyspiesza pracę jelit i zapobiega zaparciom. Ma ponadto szereg innych korzystnych właściwości, których nie sposób wymienić.

7. Nie poddawaj się

W czasie gdy nie zauważamy efektów po żmudnej pracy – nawet już po 7 dniach, demotywujemy się i ostatecznie zupełnie odpuszczamy odchudzanie. Nie działajmy w taki sposób!


Regularność jest priorytetową zasadą, jeśli chodzi o ćwiczenia oraz przestrzeganie utwierdzonych reguł odchudzania. Jak można się wesprzeć w takich momentach? Nie waż się codziennie. Rób to nie częściej niż raz na tydzień – na przykład rano w sobotę. Aby waga zaczęła wyraźnie spadać potrzeba czasu. 

8. Głodówka to trasa donikąd

głodówka

Rzeczywiście podczas głodówki organizm spala tkankę tłuszczową – pobiera z niej nieodzowną energię w czasie kiedy nie dostarczamy jej z pożywienia. Jednak najwidoczniejsze efekty jakie uda nam się uzyskać, to eliminacja wody z naszego organizmu. Dlatego utrata wagi może być złudna, gdyż stracimy jedynie płyny, a nie tłuszcz. Żeby zacząć tracić na wadze, trzeba nie dostarczać kalorii przez długi okres, a to bardzo szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia! Jeśli ona będzie trwała jedynie kilka dni, rozregulujemy swój metabolizm. Będzie działał na wolnych, a to znacząco utrudni odchudzanie!

Reasumując, głodówka to metoda odchudzania w najlepszym razie przydatna tylko przed ważnym wyjściem, aby włożyć wyjątkową sukienkę. Jednak taka strategia na odchudzanie nigdy nie będzie dobra! Głodówka wyczerpuje organizm oraz przyczynia się do pogorszenia nastroju. Po zaprzestaniu jej stosowania, kolejne podejście do odchudzania będzie bardziej problematyczne i oprócz tego ukaże się efekt jo-jo.

Zobacz komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *