Dieta doktor Ewy Dąbrowskiej – jadłospis oraz jej najważniejsze zasady

toksyny

Podstawowym zamysłem diety doktor Ewy Dąbrowskiej jest projekt odchudzania, składający się z dwóch faz. Oprócz redukcji masy ciała, dieta ma na celu oczyścić organizm ze związków toksycznych, oraz uzyskać balans wewnętrzny. Widoczną utratę tkanki tłuszczowej można uznać za skutek uboczny, ale w zasadzie to właśnie na tym zależy wielu osobom, które rozpoczynają dietę.

W niniejszym artykule dowiesz się na czym konkretnie opiera się dieta Doktor Ewy Dąbrowskiej, a także zapoznasz się z asortymentem produktów zalecanych i przeciwwskazanych na diecie.

Spis treści:

  1. Doktor Ewa Dąbrowska – kim jest twórczyni słynnej diety?
  2. Wytyczne dotyczące stosowania diety dr Ewy Dąbrowskiej
  • Głodówka
  • Odtruwanie organizmu – faza 1
  • Stopniowe wychodzenie z diety – faza 2
  • Jakich produktów nie można spożywać na diecie dr Ewy Dąbrowskiej ?

3. Dieta dr Ewy Dąbrowskiej – korzyści zdrowotne
4. Kto nie powinien praktykować diety?
5. Kto może praktykować dietę?
6. Jadłospis na 14 dni według zasad diety dr Ewy Dąbrowskiej

1. Doktor Ewa Dąbrowska – kim jest twórczyni słynnej diety?

Ewa dąbrowska


Doktor Ewa Dąbrowska pracuje na Akademii Medycznej w Gdańsku. Kobieta w latach 80, postanowiła uzdrawiać ludzi postami. Zauważając niewiarygodne rezultaty, które zapewniała ta strategia, zorientowała się, jak ogromnym fenomenem jest organizm człowieka, który po detoksykacji włącza mechanizmy samouzdrawiające. W kolejnych latach kariery zawodowej oddała tej kwestii, co zostało utrwalone zaprojektowaniem diety Doktor Ewy Dąbrowskiej oraz powołaniem w roku 2018, Instytutu Promocji Zdrowia. Od przeszło trzydziestu lat dr Dąbrowska dynamicznie kształtuje i ulepsza swoją dietę. Opierając się na jej zdobytej praktyce, wielu wydaniach oraz książkach, wiele tysięcy ludzi osób zmieniło swoją egzystencję na lepsze.

2. Wytyczne dotyczące stosowania diety dr Ewy Dąbrowskiej

Dieta opracowana przez Doktor Ewę Dąbrowską to reasumując, uzdrawiająca głodówka. Jej celem jest oczyścić ustrój oraz wzmocnić go. Po sfinalizowaniu głodówki trzeba wprowadzić zdrową dietę, bazującą głównie na warzywach, ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, i owocach. Zdaniem Pani Doktor, nasz ustrój prawdopodobnie posiada podniosłe cechy samolecznicze, ale jedno jest wymaganie – dogłębne oczyszczenie.

Gdy z naszego organizmu usuniemy większość szkodliwych substancji, które źle wpływają na jego czynności, można przy tym schudnąć. Zgodnie z analizami naukowymi zmniejszenie kaloryczności posiłków może prowadzić do przedłużenia życia, oraz powstrzymywać rozwój ostrych chorób. Sposób odżywiania stworzony przez Doktor, jest oczywiście taką dietą.


Zdaniem dr Ewy D., dieta obfitująca w żywność przetworzoną oraz taką zawierającą mnóstwo chemicznych dodatków (np. konserwantów, barwników, emulgatorów, itp.) przyczynia się do nieszczelności jelit. W efekcie z jelit przenikają drobinki trawionej treści pokarmowej, a to przeszkadza systemowi immunologicznemu, który w konsekwencji bardzo się osłabia. Zamierzeniem diety stworzonej przez dr Dąbrowską (owocowo-warzywnej) jest uszczelnienie jelit, które pomoże utrzymać nasze zdrowie w dobrej kondycji przez wiele lat.

Głodówka

Zasadniczym celem głodówki w diecie dr Dąbrowskiej jest
pobudzenie procesów trawiennych, na skutek rezygnacji z żywności wysokokalorycznej oraz budulcowej (tłuszczów, białek oraz cukrów). W rezultacie organizm uwalnia się od zwyrodniałych tkanek i zbędnych złogów, z uwagi na to, że produkty te służą jako materiał energetyczny. W pierwotnym cyklu, uśmiercaniu ulegają komórki zdegradowane, słabe oraz pełne metali ciężkich i toksyn. Głodówka umożliwia wyeliminowanie wszystkich substancji, które niekorzystnie oddziałują w ustroju oraz wprawienie w ruch naturalnych czynności samoleczniczych.

Odtruwanie organizmu – faza 1

odtruwanie organizmu

Początkowa faza diety dr Ewy Dąbrowskiej, może być praktykowana minimum parę dni do nawet kilku tygodni. Taka różnica jest wywołana tym, że organizm każdej osoby ma inne wymagania. Załóżmy, że ten proces będzie trwał około 10 – 40 dni. W każdym dniu można dostarczyć sobie wówczas tylko 600 kalorii. Będąc na takiej głodówce wskazane jest spożywanie jedynie warzyw o niskiej zawartości skrobi (np. warzywa dyniowate, kapustne, korzeniowe, psiankowate, cebulowe, liściaste).

Poza tym można jeść owoce niskocukrowe, a więc grejpfruty, jabłka, porzeczki, cytryny, jagody, maliny. Warzywa najlepiej zjadać w postaci surowej (np. jako różnego rodzaju sałatki). Można je gotować, aczkolwiek nie powinno się stosować śmietany, tłuszczu, a co więcej – jogurtu! Jest to niezwykle istotne, ponieważ nawet jedna mała pomyłka może uwieńczyć całą dietę.

Wskazane jest wypijanie około 2-3 litrów wody nisko zmineralizowanej w ciągu dnia. Można pić także soki, świeże koktajle z owoców i warzyw oraz herbaty. Powszechne soki ze sklepów nie są rekomendowane na diecie. Do żywności, której nie należy spożywać zaliczają się produkty wysoko przetworzone, cukier biały i oczyszczoną białą mąkę. Nie ulega wątpliwości, że na głodówkach, w nieuniknionym czasie nastąpią jej niemiłe efekty.

Doktor Ewa Dąbrowska osobiście upomina przed nimi, lecz także podkreśla, że są tymczasowe. Jeżeli będą utrzymywały się przez okres dłuższy niż 3 dni, trzeba zgłosić się do specjalisty. Bardzo częste objawy przy zastosowaniu tej głodówki to bóle głowy, wymioty, utrata sił, mdłości i biegunka.

Stopniowe wychodzenie z diety – faza 2

Po fazie oczyszczania organizmu dr Dąbrowska wskazuje na to, aby dokonać zmian w przyzwyczajeniach żywieniowych oraz wdrożyć odpowiednią dietę, będącą dogłębną odwrotnością głodówki, a więc poza owocami i warzywami, można spożywać przetwory mleczne, orzechy, różnorodne kasze, ziarna i razowe pieczywo. Jeśli chodzi o etap wychodzenia z diety, powinien trwać najlepiej tyle czasu, ile  trwała głodówka, albo nawet dwukrotnie dłużej.

Jakich produktów nie można spożywać na diecie dr Ewy Dąbrowskiej?

W diecie Doktor Ewy Dąbrowskiej nie poleca się spożywania głównie wysoko przetworzonej żywności, zawierającej sporą ilość substancji konserwujących. Produkty te, to szczególnie:

  • gazowane napoje (np. cola)
  • alkohol
  • sery żółte
  • słodycze (ciasta, batony, cukierki)
  • słone zakąski (np. paluszki)
  • kawa
  • produkty w proszku (sosy instant)
  • syntetycznie barwione produkty
  • wyroby z mąki oczyszczonej (np. makaron biały, chleb pszenny)
  • mięso (w tym kiełbasa, konserwy itp.)

3. Dieta dr Ewy Dąbrowskiej – korzyści zdrowotne

korzyści z diety

Dieta nie jest problematyczna oraz nie narzuca konieczności wyraźnej dyscypliny, co zazwyczaj występuje przy głodówkach. Rzadko pojawiają się dokuczliwe objawy, takie jak zmęczenie, drżenie rąk, czy problemy żołądkowe. Istotną pozytywną cechą tej diety jest powolne żucie warzyw, co powoduje, że spożywanie posiłków trwa powoli. To sprawia, że organizm dostaje sygnał, że nie brakuje mu pożywienia, a w efekcie nie odczuwa głodu.

4. Kto nie powinien praktykować diety?

Powinniśmy wiedzieć, że dieta złożona głównie z warzyw i owoców jest głodówką. Nie powinny jej praktykować dzieci, młodzież, kobiety w okresie ciąży oraz laktacji, a także ludzie z niedowagą. Dodatkowo osoby z gruźlicą, chorobami nerek, schorzeniami mięśnia sercowego i wątroby, nadczynnością tarczycy, a także cukrzycą typu 1, awitaminozą oraz nowotworami, nie powinny stosować diety dr Dąbrowskiej.

Innymi przeciwwskazaniami są też choroby zakaźne, genetyczne i psychiczne (depresja, bulimia, anoreksja). Zanim wdrożymy restrykcyjny sposób odżywiania (czyli dietę Doktor Ewy Dąbrowskiej) wbrew wszystkiemu, dobrze jest zasięgnąć opinii lekarza. W przypadku, gdy zażywamy leki, powinniśmy skonsultować się z lekarzem zanim rozpoczniemy dietę, dlatego, że dieta dr Dąbrowskiej może nasilać odczuwanie skutków ubocznych.

Reasumując, zanim przystąpisz do głodówki musisz się odpowiednio przygotować, dlatego, że zamiast polepszyć swój stan zdrowia (wedle projektu diety), możesz je nawet zmienić na gorsze.

5. Kto może praktykować dietę?

Warto raz jeszcze zaznaczyć, że kluczowym założeniem w diecie dr Ewy D., jest oczyszczenie ustroju oraz zachowanie w nim bilansu. Redukcja masy ciała to ,,jedynie” skutek uboczny. Można by orzec, że omawiana dieta nie jest tylko dla ludzi borykających się z nadwagą albo otyłością, ale także dla tych, którzy uskarżają na różnorakie dolegliwości.

Zdaniem Doktor Ewy Dąbrowskiej, największe dobrodziejstwa dla zdrowia zyskają osoby, które:

  • Mają kłopoty z gospodarką hormonalną, a chodzi o: guzki tarczycy, mięśniaki macicy, zaburzenia menstruacyjne, menopauzę, niedoczynność tarczycy, nadwyżkę estrogenów bądź prolaktyny czy też torbiele jajników
  • Są narażone na zarażenia wirusowe, bakteryjne, oraz grzybicze
  • Skarżą się na zespół metaboliczny X, odnoszący się szczególnie do ludzi z nadciśnieniem, chorobą wieńcową, otyłością, zakrzepicą, cukrzycą typu 2 albo obrzękami
  • Zmagają się z alergią, nietolerancją pokarmową, migreną, astmą, bólami mięśni, trądzikiem pospolitym, zapaleniem wątroby oraz z zespołem suchego oka
  • Cierpią na choroby neurologiczne, w tym nerwice, epilepsję, zaburzenia koncentracji, udary, stwardnienie rozsiane, pobudzenie oraz chorobę Parkinsona

W najwyższym stopniu dostrzegalne rezultaty stosowania diety dr Ewy D., to polepszenie sprawności, wzrost energii, poprawa jakości snu, polepszenie samopoczucia i pamięci. Wiele osób często powiada o „odmłodzeniu” dzięki zastosowaniu diety Doktor Ewy. Pamiętajmy również o ostatnim wartym uwagi skutku, czyli utracie masy ciała.

Jadłospis na 14 dni według zasad diety dr Ewy Dąbrowskiej

jadłospis

Doktor Ewa Dąbrowska twierdzi, że diety nie powinno się wdrożyć jednorazowo, bo zaleca się przeznaczyć na nią nawet 7 dni w każdym miesiącu.Można praktykować ją też nieco krócej, lecz kluczowe jest to, aby po zwieńczeniu kuracji oczyszczającej organizm, przejść na zdrowe i zrównoważone odżywianie.


Pod spodem prezentujemy przykładowy jadłospis na 2 tygodnie, oparty o zasady diety dr Ewy Dąbrowskiej. Nie zapomnij, że jest to jedynie jadłospis przykładowy, który bierze pod uwagę uproszczone normy diety. Niezawodne jadłospisy możesz wyszukać w książce, której autorką jest Doktor Ewa Dąbrowska. Niezliczona ilość osób podejmuje decyduje o tym, aby zespolić dietę wraz z kapsułkami na wspomaganie utraty masy ciała.

Dzień 1:


Śniadanie: grillowana cukinia i bakłażan, sok wielowarzywny
II Śniadanie: jabłko
Obiad: maliny, czerwone porzeczki, nektarynka
Podwieczorek: rabarbar, pomidor, surówka z jabłka i marchewki z sokiem z cytryny
Kolacja: biała gotowana kapusta z papryką i koprem

Dzień 2:


Śniadanie: buraki gotowane
II Śniadanie: śliwka, pół pomelo
Obiad: faszerowana gotowanymi zmielonymi warzywami papryka, duszona w sosie pieczarkowym
Podwieczorek: sałatka z pomidora, kapusty pekińskiej, papryki, ogórka kiszonego, z bazylia i pieprzem
Kolacja: sok marchwiowy, kiełki soi

Dzień 3:


Śniadanie:  sałatka z pomidorów, cebuli, szczypiorku.
II Śniadanie: surówka z papryki, białej rzodkwi, kiwi oraz jabłka z dodatkiem natki pietruszki.
Obiad: sok z granatu
Podwieczorek: sok z jabłek, buraków i selera
Kolacja: koktajl z buraków, selera naciowego i marchewki

Dzień 4:


Śniadanie: surówka z cukinii, ogórka i rzodkiewek z dodatkiem czosnku i koperku
II Śniadanie:  surówka z czerwonej kapusty z jabłkiem
Obiad: brukselka duszona z kalarepą, papryką, z dodatkiem koperku.
Podwieczorek: sok z buraków, kiszona kapusta
Kolacja: zupa owocowa z jabłek.

Dzień 5:


Śniadanie: sok z jarmużu, jabłka i korzenia pietruszki z miętą
II Śniadanie: porzeczki czarne, maliny
Obiad: dynia z pomidorami
Podwieczorek: grejpfrut
Kolacja: sałatka z gotowanej marchwi, jabłek, papryki, świeżego ogórka oraz kapusty pekińskiej z koperkiem.

Dzień 6:


Śniadanie: agrest, wiśnie, śliwki
II Śniadanie: surówka z ogórka, cukinii, oraz rzodkiewek z dodatkiem natki pietruszki, koktajl z ogórka z dodatkiem imbiru
Obiad: jabłko
Podwieczorek: mus z jabłek z truskawkami
Kolacja: gotowany kalafior, papryka zielona, szpinak

Dzień 7:


Śniadanie: barszcz z kiszonych buraków, pomidor
II Śniadanie: nektarynka
Obiad: surówka z cykorii i jabłek
Podwieczorek: warzywa: papryka, seler naciowy, kapusta pekińska, ogórek kiszony
Kolacja: pomarańcza, kiwi

Dzień 18:


Śniadanie: zupa krem z dyni
II Śniadanie: jabłko
Obiad: gotowana kapusta brukselka i szparagi.
Podwieczorek: rabarbar, rzodkiewka, kiełki soczewicy
Kolacja: sok wielowarzywny, gotowany brokuł

Dzień 9:


Śniadanie: krem z zielonego groszku z koperkiem
II Śniadanie: kalarepa, marchew duszona
Obiad: warzywa (pomidor, papryka, ogórek, kapusta pekińska oprószone słodką papryką)
Podwieczorek: kiełki soi, surówka z porów z jabłkami
Kolacja: sok marchwiowo-brzoskwiniowy

Dzień 10:


Śniadanie: sok wielowarzywny
II Śniadanie: grillowana cukinia i bakłażan
Obiad: barszcz czerwony z fasolką szparagową
Podwieczorek: koktajl z pietruszki, pora, jarmużu, szpinaku i jabłka
Kolacja: surówka z selerów, jabłek i marchwi

Dzień 11:


Śniadanie: warzywa (pomidor, papryka, ogórek, kapusta pekińska oprószone słodką papryką)
II Śniadanie: grapefruit
Obiad: pieczone jabłko z cynamonem, gruszka
Podwieczorek: pomarańcza, nektarynka
Kolacja: marchew gotowana, surówka z czerwonej kapusty

Dzień 12:


Śniadanie: sok z jabłka i buraka
II Śniadanie: pieczone marchewki
Obiad: surówka z kapusty pekińskiej (kapusta pekińska, pomidor, rzodkiewka, szczypiorek, ogórek kiszony, słodka papryka, zioła)
Podwieczorek: mix sałat (roszponka Rudola, sałata rzymska)
Kolacja: grillowana cukinia, zupa krem z dyni

Dzień 13:


Śniadanie: zupa pomidorowa (mus)
II Śniadanie: sałata masłowa, sok z cytryny, kiełki soczewicy
Obiad: gotowane szparagi i brokuł, sok z czerwonych buraków
Podwieczorek: tarte jabłko z sokiem z limonki, cynamonem i imbirem
Kolacja: kiszona kapusta, biała rzodkiew

Dzień 14:


Śniadanie: kiwi, morela, jagody czarne
II Śniadanie: surówka z ogórków i pomidorów z cebulą i koperkiem
Obiad: zupa krem z marchewki z kolendrą
Podwieczorek: garść porzeczek i agrestu
Kolacja: zupa kalafiorowa (wywar z włoszczyzny + kalafior, przyprawy

Zobacz komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *