Dieta Dukana – czy jest zagrożeniem dla zdrowia? Przekonaj sie, jaka jest prawda

dieta dukana

Od wielu lat przeróżne diety wysokobiałkowe znajdują upodobanie wśród wielu osób i wszystko wskazuje na to, że nie prędko się to zmieni.


Decydując się na dietę Dukana, akceptujesz zmniejszenie w swojej diecie energetyczności posiłków na skutek wyrzeczenia się węglowodanów i tłuszczów, a zwiększenia spożycia białka.

Stąd pytanie: czy taki zwyczaj stosowania diety może przynieść trwałe rezultaty? Czy dieta Dukana jest zdrowa? Czy rzeczywiście można na niej schudnąć? Warto się o tym przekonać i przeczytać nasz artykuł.

Spis treści:

Białko w diecie dr Dukana

białko

Bez wątpienia, białko jest jednym z najważniejszych związków odżywczych, wchodzącym w skład diety Dukana. To też najważniejszy element dla ludzi, którzy ćwiczą na siłowni, bo bez białka nie ma mowy o zbudowaniu masy mięśniowej. To cenny materiał budulcowy organizmu, dodaje energii (1 g to 4 kalorie) oraz wspomaga odbudowę zniszczonych komórek.

Składnik ten oddziałuje na biosyntezę hormonów oraz jest potrzebne do powstawania enzymów trawiennych. Jeśli w organizmie występują deficyty białka, wówczas następuje stan niedożywienia. Ale co w chwili, gdy rozpoczynamy stosować dietę Dukana i zarazem eliminujemy z jadłospisu pozostałe ważne substancje pokarmowe? Czy może się to okazać się to groźne dla zdrowia? Dieta Dukana już nie jest tak popularna jak kilka lat temu, ponieważ ludzie decydują się na jej ulepszoną wersję, choćby na Dietę Doktor Dąbrowskiej. Jednakże jeszcze niedawno była bardzo znana i często stosowana przez wiele osób. Dieta miała opierać się na błyskawicznej i trwałej redukcji masy ciała, ale także polepszeniu układu odpornościowego oraz nastroju.

Dieta dr Dukana – klasyfikacja

etapy diety dukana


Etap 1

Trwa nie mniej niż 1 tydzień i w tym czasie dość szybko się chudnie. W jadłospisie uwzględnia się przede wszystkim chude mięso i niskotłuszczowy nabiał. Niezwykłe ważne jest regularne nawadnianie organizmu. Jadłospis nie jest dosyć rygorystyczny, aczkolwiek chwilami można odczuć głód.


Etap 2

Na tym etapie dietę wzbogaca się o kolejne składniki, a są nimi: gotowane albo surowe warzywa (w dowolnej ilości). Etap ten nazywa się jako „naprzemienny”. Przez okres 5 dni wykorzystuje się menu z etapu 1 i taki sam jadłospis rozszerzony o warzywa przez następne 5 dni. Taką dietę stosuje się przez 8 tygodni, czyli przez okres przeszło 2 miesięcy.


Etap 3


Według założenia faza musi trwać tyle, ile  straciło się kilogramów, przy czym wartość ta powinna być pomnożona przez 10. Jeżeli komuś udało się zgubić 5 kg, etap 3 musi trwać około 50 dni. Jego zasadniczym celem jest umocnienie otrzymanych wyników. W tym miejscu do jadłospisu należy dodać makaron, pieczywo z pełnego ziarna, ryż, ziemniaki oraz owoce. Natomiast dwukrotnie w tygodniu można zjeść spory, kompletny obiad. Z kolei następny dzień powinien być taki jak w fazie 1.


Etap 4


Jeśli ma się jeszcze siłę, to etap ten można praktykować nawet do końca życia (choć może lepiej nie). Celem tej fazy jest unormowanie masy ciała oraz zapobieżenie powtórnemu przytyciu. Często zdarza się, jak chyba przy każdej diecie, że wiele osób odczuwa głód i ma ochotę coś przekąsić, jednak na diecie Dukana nie powinno się podjadać. Można wybierać wyłącznie taką żywność, która jest wskazana w odniesieniu do etapu, na którym się jest. Dwie początkowe fazy zakazują spożycia wszystkich tłuszczów. 

ćwiczenia

To dieta, w której czasie bezwzględnie powinno się zrezygnować z treningów. Może wydawać się to dziwne, tymczasem to bardzo istotne, dlatego, że organizm nie ma tak wiele energii. Na dobrą sprawę, gdy spożywa się niemal same białka, obowiązkowo trzeba się zaopatrzyć w dobre suplementy diety, które będą wyrównywać potrzebne składniki i witaminy. W przypadku, gdy po raz pierwszy mamy do czynienia z tą dietą to względnie nie można nic zarzucić. Proste zasady – eliminujemy niezdrową żywność, pijemy  sporo wody i respektujemy wytyczne diety Dukana. Przedstawia się to nienagannie.

Ale to tylko pozorne odczucie. Przez okres pierwszych trzech faz tej diety (dość długich), zasadniczo wyklucza się owoce. Co więcej, w tym okresie ogranicza się również węglowodany, czyli główne źródło energii. Zwłaszcza pierwszy etap może prowadzić do osłabienia organizmu. Pojawia się zwykle apatia, zmęczenie i drażliwość, z drugiej strony istnieje możliwość utraty paru kilogramów, ale czy warto?

Dieta dr Dukana – skutki zdrowotne

skutki zdrowotne diety dukana


Funkcją białka jest transportowanie energii w organizmie. Gdy w diecie spożywa się jedynie białko, wówczas organizm rozpocznie przyswajanie energii akurat z niego. Skutkiem tego może być spalenie – ale nie tkanki tłuszczowej, tylko… mięśniowej. Lepiej jest nie przechodzić na dietę Dukana! Dietetycy biją na alarm i nie zalecają stosowania diet proteinowych, włączając także dietę Dukana.

Wiele się o tym nie mówi, lecz tego rodzaju diety wprowadzają organizm w fazę ketozy. Stan ten, sprawia, że w czasie braku cukru we krwi, organizm spala tłuszcz. Konsekwencją takiego działania jest zakwaszenie organizmu. Długookresowe stosowanie diety Dukana (albo analogicznych diet) może prowadzić do niepożądanych objawów, takich jak:

  • wymioty
  • odwodnienie
  • bóle brzucha oraz klatki piersiowej
  • ospałość
  • mdłości

Aczkolwiek z drugiej strony, zaprzestanie praktykowania tej diety może być przyczyną efektu jo-jo, a więc wracamy do punktu wyjścia. Nadmierne spożywanie białka może skutkować również dolegliwościami, takimi jak:

  • zaparcia
  • dna moczanowa
  • krwiomocz
  • wzrost stężenia enzymów wątrobowych
  • braki glukozy we krwi
  • niewydolność nerek

Jednak nie są to objawy częste, a jedynie rzadsze przypadki. Jednak warto o nich wspomnieć, gdy już posiadasz problemy ze zdrowiem.

Przykładowy jadłospis na 14 dni

jadłospis


Nie polecamy stosowania diety Dukana, ale mimo wszystko prezentujemy do wglądu aż 14-dniowy jadłospis. Dla ciekawości warto zapoznać się z rozkładem posiłków na każdy dzień, jak również z produktami będącymi źródłem białek. Z uwagi na to, że w diecie tej nie jest konieczne liczenie kalorii, ale skupienie się przede wszystkim na dostarczeniu dużych ilości białek, w jadłospisie umieszczono produkty i potrawy wysokobiałkowe o małej zawartości tłuszczu (zwłaszcza w fazie 1, trwającej 7 dni), dodatkowo menu wzbogacono o dodatkowe porcje warzyw, które zaleca się włączyć w 2 fazie diety Dukana. Orientacyjna kaloryczność jadłospisu wynosi około 1000-1200 kalorii na każdy dzień.

Dzień 1:


Śniadanie: maślanka 0,5 % tłuszczu, z dodatkiem wanilii, herbata bez cukru. 93 kcal
II Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo, z dodatkiem szczypiorku i koperku. 146 kcal
Obiad: Kurczak pieczony, bez skóry.
Podwieczorek: kilka krewetek, skropionych sokiem z cytryny.
Kolacja: ser twarogowy chudy.
Razem :

Dzień 2:


Śniadanie: jajecznica z 3 jajek, z cebulką i szczypiorkiem, kawa bez cukru.
II Śniadanie: serek twarogowy, ziarnisty.
Obiad: stek wołowy, pieczony z dodatkiem pieprzu kolorowego, kilka korniszonów.
Podwieczorek: jogurt naturalny niskotłuszczowy (kubek).
Kolacja: omlet ze szczypiorkiem i natką pietruszki.

Dzień 3:


Śniadanie: jogurt naturalny niskotłuszczowy z dodatkiem cynamonu, herbata bez cukru.
II Śniadanie: jajko na miękko, z dodatkiem bazylii.
Obiad: łosoś pieczony z koperkiem i plasterkiem cytryny.
Podwieczorek: kefir.
Kolacja: kilka plasterków chudej szynki wołowej.

Dzień 4:


Śniadanie: naleśnik z dodatkiem cynamonu, herbata ziołowa bez cukru.
II Śniadanie:  jogurt naturalny niskotłuszczowy
Obiad: grillowana pierś z kurczaka, z dodatkiem kolendry.
Podwieczorek: jajko sadzone z dodatkiem lubczyku.
Kolacja: tuńczyk w wodzie.

Dzień 5:


Śniadanie: makrela wędzona, kilka korniszonów.
II Śniadanie: serek twarogowy homogenizowany, z dodatkiem kardamonu.
Obiad: klopsiki z indyka, duszone, z dodatkiem tymianku.
Podwieczorek: kilka plasterków chudej polędwicy.
Kolacja: serek wiejski ze szczypiorkiem i koperkiem.

Dzień 6:


Śniadanie: szklanka mleka niskotłuszczowego, z dodatkiem wanilii.
II Śniadanie: śledź wędzony „pikling”.
Obiad: pieczeń cielęca, duszona.
Podwieczorek: maślanka 0,5 % tłuszczu.
Kolacja: dorsz gotowany na parze, z dodatkiem rozmarynu.

Dzień 7:


Śniadanie: naleśniki z serem twarogowym.
II Śniadanie: jajko gotowane na miękko, szczypiorek.
Obiad: tatar wołowy z jajkiem i cebulką.
Podwieczorek: maślanka z dodatkiem cynamonu.
Kolacja: porcja makreli wędzonej.

Dzień 8:


Śniadanie: jajecznica ze szczypiorkiem, cebulą i pomidorami.
II Śniadanie: serek wiejski z rzodkiewką i szczypiorkiem.
Obiad: schab pieczony, surówka z ogórka, papryki i czerwonej cebuli, z koperkiem.
Podwieczorek: tuńczyk w wodzie.
Kolacja: kilka plasterków szynki z indyka, papryka czerwona.

Dzień 9:


Śniadanie: serek twarogowy homogenizowany, z dodatkiem wanilii i cynamonu.
II Śniadanie: jajko ugotowane na twardo, ze szczypiorkiem,
Obiad: pstrąg tęczowy, pieczony, z dodatkiem rozmarynu i cytryny, sałatka z ogórków, pomidorów, cukinii i cebuli z dodatkiem jogurtu naturalnego.
Podwieczorek: gotowane szparagi, kefir.
Kolacja: sardynki w sosie pomidorowym, z dodatkiem natki pietruszki.

Dzień 4:


Śniadanie: serek wiejski z rzodkiewką, ogórkiem i szczypiorkiem.
II Śniadanie:  kilka plasterków chudej polędwicy z indyka.
Obiad: wołowina, pieczeń, brokuł gotowany na parze, koperek.
Podwieczorek: kefir, szpinak gotowany, ogórek ze szczypiorkiem.
Kolacja: zupa pomidorowa z dodatkiem jogurtu naturalnego, z lubczykiem.

Dzień 10:


Śniadanie: omlet ze szczypiorkiem, sałata masłowa z jogurtem naturalnym i bazylią.
II Śniadanie: surówka z ogórka kiszonego, pora, papryki, cykorii i czerwonej cebuli, 2 plasterki chudego twarogu.
Obiad: kurczak pieczony, bez skóry, sałatka z ogórków i pomidorów, kawa z mlekiem, bez cukru
Podwieczorek: 3 plastry wędzonego tofu.
Kolacja: zupa krem z zielonego groszku.


Dzień 11:


Śniadanie: jajka gotowane, szczypiorek, pomidor, herbata bez cukru.
II Śniadanie: grillowana cukinia i bakłażan, maślanka spożywcza.
Obiad: wątróbka drobiowa duszona, z cebulką.
Podwieczorek: pół szklanki maślanki.
Kolacja: sałatka z rukolą, porem, jarmużem, pomidorem i jajkami, z dodatkiem jogurtu naturalnego.

Dzień 12:


Śniadanie: łosoś gotowany na parze, z koperkiem i cytryną, sałatka z ogórków i pomidorków koktajlowych, rzodkiewki, z kolendrą.
II Śniadanie: serek twarogowy ziarnisty z rzodkiewką i koperkiem.
Obiad: gotowane udko z kurczaka, jarmuż, brokuł gotowany na parze.
Podwieczorek: bakłażan grillowany, kefir.
Kolacja: szklanka soku pomidorowego, kilka plasterków szynki wieprzowej.

Dzień 13:


Śniadanie: naleśnik z dodatkiem cynamonu i wanilii.
II Śniadanie: pomidory z serem mozarella i bazylią.
Obiad: pulpety z mięsa mieszanego – gotowane, papryka czerwona, kilka liści sałaty masłowej.
Podwieczorek: plaster chudego twarogu.
Kolacja: sałatka z dorsza i jajka, papryka zielona, kilka rzodkiewek.

Dzień 14:


Śniadanie: tuńczyk w wodzie, sok wielowarzywny.
II Śniadanie: sałatka kalafiorowo – brokułowa, z ogórkiem i natką pietruszki, serek wiejski.
Obiad: cielęcina, udziec, pieczony, sałatka z marchewki, pora, cebuli, kapusty pekińskiej.
Podwieczorek: brukselka gotowana na parze.
Kolacja: omlet ze szpinakiem i szczypiorkiem.


Wraz z upływem czasu, dieta Dukana zaczęła budzić coraz więcej zastrzeżeń. Wobec tego rozpoczęto prowadzenie licznych badań. Jedno z nich wykonano w Atenach. Eksperci dowiedli, że dieta proteinowa ma ogromny wpływ na powstawanie schorzeń układu naczyniowego.
Ponadto, grupa badaczy z Grecji i Szwecji, potwierdziła, że dieta, która bazuje na sporej ilości białka oraz małej ilości węglowodanów, prowadzi do wystąpienia udaru mózgu i zawału mięśnia sercowego

Dieta dr Dukana – badania

Wraz z upływem czasu, dieta Dukana zaczęła budzić coraz więcej zastrzeżeń. Wobec tego rozpoczęto prowadzenie licznych badań. Jedno z nich wykonano w Atenach. Eksperci dowiedli, że dieta proteinowa ma ogromny wpływ na powstawanie schorzeń układu naczyniowego.
Ponadto, grupa badaczy z Grecji i Szwecji, potwierdziła, że dieta, która bazuje na sporej ilości białka oraz małej ilości węglowodanów, prowadzi do wystąpienia udaru mózgu i zawału mięśnia sercowego

Podsumowanie

podsumowanie


Szukając, w Internecie informacji ma temat diety Dukana, przeważnie trafiamy na artykuły sprzed paru lat, które nie są już na czasie, ale rozsławiają i popierają stosowanie tej diety. Staje się oczywiste, że dieta wysokobiałkowa, w tym dieta Dukana, nie jest niczym słusznym, a jej praktykowanie może okazać się groźne dla zdrowia. To pierwszorzędna metoda na utracenie mięśni! Dieta nie jest w zupełności racjonalna i może zniszczyć zdrowie, a w dodatku zaowocować efektem jo-jo Rozważ na spokojnie, czy opłaca się rujnować zdrowie dla utraty kilku kilogramów? Wybierz inny sposób na odchudzanie – taki, który będzie o wiele bezpieczniejszy! Optymalne efekty (stałe oraz zdobyte w zdrowy sposób), wypracujesz dzięki jedzeniu różnorodnych i zdrowych posiłków, zawierających wszystkie niezbędne składniki i codziennej gimnastyce.

Zobacz komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *